L’IndieDevDay desborda expectatives en la seva edició 2021

Un any més hem visitat l’IndieDevDay, un esdeveniment que se celebra des del 2018 a iniciativa de desenvolupadors independents de videojocs, per mostrar en públic les seves noves creacions a la recerca d’opinions i un contacte més directe amb la comunitat de creadors i jugadors.

Hem estat espectadors i visitants d’una edició que ha desbordat les expectatives, i és que Cotxeres de Sants, el lloc on enguany s’ha celebrat la cita anual, era ple a vessar gairebé a qualsevol hora del dia, no només de desenvolupadors, sinó també d’aficionats i curiosos que s’han apropat a la zona pel ganxo de la temàtica, i per la gratuïtat de l’esdeveniment.

En entrar a l’edifici tot estava distribuït en tres fileres de taules i ordinadors amb prou espai perquè cada equip pogués mostrar la seva obra. Amenitzava l’escena de forma espectacular una pantalla gegant al fons de la zona de presentacions on hi havia jocs retro, com Street Fighter II o la nova versió d’Alex Kidd in Miracle World DX. Tot plegat, amb l’acompanyament, com a banda sonora, de màquines recreatives i la remor de fons de les presentacions i conferències a la sala adjacent.

Però l’important de la trobada són els equips de desenvolupament i els seus videojocs, i gairebé no hi faltava de res. Hi havia terror, amb jocs com Ikai Hitori Kakurenbo online, plataformes, amb apostes com Forgotten Fragments, que també inclou puzles, el divertit Bombarama, amb un estil que recorda els Bomberman, i jocs que ja han sortit a la venda, com Beyond Mankind i Sword of the Necromancer. En definitiva, una cinquantena de videojocs de tots els estils artístics i gèneres que fan palesa la bona salut del sector pel que fa a les creacions indie.

Foto d'una paradeta a l'IndieDevDay 2021

D’entre els jocs vistos, en podem destacar, per la seva qualitat, Deflector, d’estil gràfic i sistema de joc similar a HadesTower Princess, per la seva dificultat i tocs d’humor, i Forgotten Fragments, amb plataformes i puzles desafiants. 

Hi ha quatre videojocs que cal destacar perquè ja inclouen el català d’entrada. El primer és Sword of the Necromancer, videojoc d’exploració de masmorres que acaba de sortir en format físic a PlayStation 4 i Switch, i del qual ja hem parlat a Lúdica perquè el vam veure en primícia i perquè ja fa un temps que va aparèixer en format digital. També hem pogut veure Mediepolys, un joc de rol, lluita i exploració creat per una sola persona. Ikai, un joc de terror en primera persona amb un marcat estil japonès, i Hell of an Office, proposta plataformera que segueix la tendència d’instar el jugador a avançar el més ràpid possible. Els dos últims videojocs ja es poden jugar en la seva versió de demostració a Steam i en català. 

Més enllà dels jocs, enguany també hi ha hagut dues zones annexes, una d’elles a l’edifici del costat, amb conferències dirigides a solucionar o prevenir possibles problemes que un desenvolupador indie pot trobar al llarg de la seva carrera, d’on treure recursos, com comunicar-se amb la premsa i els jugadors, com dissenyar un enemic final, o per què és bona idea d’oferir el català als videojocs. Aquestes temàtiques són només exemples dels temes tractats, però les conferències han cobert tot l’horari dels dos dies de fira, amb xerrades plenes de consells i pistes per als nous desenvolupadors. 

Es pot dir que l’IndieDevDay d’enguany ha estat un èxit, no només pels visitants i assistents, sinó també tenint en compte que l’edició anterior va haver de ser plenament digital per culpa de la pandèmia. La incertesa sobre la situació sanitària ha fet que aquest 2021 s’hagin barrejat la part presencial de l’esdeveniment amb la part digital, amb emissions en directe de creadors de contingut en català. Un format que esperem que continuï en altres edicions, ja que expandeix l’abast de la trobada.

Només manca agrair a l’organització que es tracti d’un esdeveniment gratuït, no només pels visitants sinó també pels desenvolupadors, que disposen d’una paradeta virtual de franc, i d’una de física per un preu simbòlic, que els permet un aparador immillorable per presentar els seus projectes.