Enguany fa trenta anys que TV3 va estrenar Bola de Drac. No és l’objectiu d’aquest article ponderar el que va suposar aquell esdeveniment, n’hi ha prou de dir que el còmic i l’animació japonesos van viure una explosió de popularitat que els ha empesos fins a convertir-se en un veritable fenomen a casa nostra i que, de retruc, això ha tingut impacte en l’àmbit de l’entreteniment electrònic interactiu, cosa que alhora ha retroalimentat la passió pel manga i l’anime. Per no parlar de l’impuls que va suposar per a la normalització del català i de la falta que ens fa trobar avui un nou vehicle de força i efecte equiparable, una qüestió que mereix atenció específica en un article a banda. Al marge d’aspectes laterals, podríem dir que el llançament del videojoc que revisem en aquest text, del qual ja hem parlat breument al Recomanats de gener, és tot un regal per als apassionats de la saga que, donada l’efemèride, no podria haver arribat en un millor moment al nostre país.

I és que els fanàtics de Bola de Drac hem reclamat durant molt de temps un videojoc que permetés no només participar en enfrontaments protagonitzats pels personatges de la sèrie sinó també prendre part de la forma més immersiva possible en les aventures del cèlebre manga d’Akira Toriyama. Hi ha hagut propostes de gènere diferent que han intentat respondre aquestes demandes, però fins ara no hi ha hagut cap obra que ho faci amb prou compleció. Són destacables els dos Dragon Ball Origins per a Nintendo DS i els modes història de videojocs de lluita com Dragon Ball Z Budokaï 3, Dragon Ball Z Burst Limit i fins i tot el Dragon Ball Advanced Adventure per a Gameboy Advance, entre altres —cadascun amb els seus condicionants tipològics específics, de l’aventura d’acció a la lluita 3D, passant pel beat’em up. Però el que ens mancava de feia temps (com a mínim des de l’acció per torns de l’excel·lent Dragon Ball Z: Attack of the Saiyans per a Nintendo DS de Monolith Soft) era un títol de rol d’acció que aprofundís en l’evolució dels personatges i les vicissituds del seu recorregut.

Gràcies a CyberConnect2, tenim per fi a l’abast una translació realment fidel i detalladíssima d’aquest univers de ficció, en què la recreació de molts passatges de l’anime recorda tan poderosament el referent original que a molts dels qui vam convertir-nos en afeccionats de Bola de Drac en l’adolescència només ens hi falta sentir les fabuloses veus de Marc Zanni, Joan Sanz i la resta de mítics dobladors a través de qui vam conèixer i identifiquem Goku, Vegeta i companyia. Somiar és de franc, oi?

Aquest estudi japonès amb seu a Hakata, reconegut per la seva tasca en l’adaptació d’altres manga a l’entreteniment electrònic interactiu, com Naruto o JoJo’s Bizarre Adventure, així com per l’espectacular i hiperbòlic exponent d’acció Asura’s Wrath, ha servit un videojoc de Bola de Drac que, abans que res, podem qualificar d’únic. El magnífic modelat dels personatges (tant els que podem controlar com els que no són jugables) i l’aspecte dels escenaris, la presència (per fi!, encara que hi manquin algunes peces mítiques) de bona part dels temes de la banda sonora original de l’anime), les referències a la infantesa de Goku en les missions secundàries o la confecció gradual d’una veritable enciclopèdia visual temàtica, a través de la consecució de bonificacions en el transcurs de la partida, fan de Dragon Ball Z: Kakarot un vehicle de pura nostàlgia que és una peça imprescindible en la col·lecció de tot devot de Bola de Drac.

Al marge del factor sentimental, però, ens trobem davant un prou bon videojoc de rol d’acció, veritablement accessible i amb una varietat de missions suficient per entretenir durant força temps i fins i tot més enllà de la finalització de l’aventura, ja que premia la rejugabilitat. En el cantó negatiu de la balança, però, i tot i que en el seu conjunt ens trobem davant una proposta remarcable, cal anotar, d’una banda, que el món obert que posa al nostre abast queda prou lluny de la immensitat i la profunditat que brinden títols com The Legend of Zelda: Breath of the Wild, i que en la seva faceta de combat, empal·lideix al costat de les fites assolides per Budokaï 3 i Tenkaïchi 3, per citar referències obligades de videojocs que excel·leixen en aquests vessants.

L’aspiració dels desenvolupadors no ha estat que revisquem tots i cadascun dels episodis de la sèrie, però sí que n’han volgut versionar els moments més àlgids. En aquest sentit, la sensació del jugador de Dragon Ball Z: Kakarot s’apropa a la de qui gaudeix d’una recopilació de grans èxits. Els moments icònics, tot i que en podem trobar a faltar de significatius, hi són i estan ben recreats. L’element evolutiu del progrés i desenvolupament dels personatges (el que podríem designar com a “factor RPG”) està adequadament lligat a l’exploració, de manera que la invitació a recórrer el món de Bola de Drac està integrada en la proposta jugable i no es basa únicament en el poder evocador intrínsec d’unes aventures que molts tenim enregistrades a un racó privilegiat de la nostra memòria de teleespectadors.

En l’apartat narratiu, però, l’estructura del joc es veu llastada per alguns talls abruptes i això suposa que el fil argumental no es descabdelli de forma idònia, a diferència del que passa en exponents del gènere més reeixits. Les transicions entre les fases en què canviem el personatge que estem controlant i passem a posar-nos en la pell d’algú altre són sobtades, i això afecta el relat. Les missions secundàries poden ser entretingudes però sovint són un pèl rutinàries i quan en duem unes quantes poden fer-se’ns reiteratives: s’hi repeteixen força les menes d’oponents i conformen uns trams del joc que aporten poc a la història i arriben a entorpir-ne l’avanç en alguns moments.

Malgrat aquests problemes, la formula funciona i el balanç global és satisfactori. De cara a possibles properes iteracions, però, seria interessant que l’equip de desenvolupament mirés d’enriquir la recepta jugable i harmonitzar-la amb la història. Un vessant ludonarratiu de major entitat faria que ens trobéssim no només davant un bon joc de rol de Bola de Drac sinó també davant un molt bon exponent del gènere, capaç de seduir també els videojugadors no especialment atrets per la llicència.

Dragon Ball Z: Kakarot cobreix la porció argumental de la història que va des de l’inici de la Saga dels Superguerrers fins al final de la Saga del Monstre Buu, de manera que és previsible que tard o d’hora n’hi hagi noves entregues. Llavors serà l’ocasió de valorar si CyberConnect2 pot transcendir el que, per ara, és un punt de partida magnífic per a un videojoc de Bola de Drac que potser no és perfecte però que sí que és notable. I sobretot, molt prometedor, perquè fa algunes de les coses que somiàvem des de feia temps i que molts dels millors videojocs de Bola de Drac ni havien intentat.

DesenvolupadoraCyberConnect2
EditoraBandai Namco Entertainment
Any2020
PlataformesPlayStation 4, Xbox One, Windows
GènereJoc de rol i acció
×
Aquest mes et queden article/s gratuïts. Subscriu-te a Lúdica per tenir accés il·limitat i extres!