En videojocs parlem de puzles quan hem de superar un obstacle amb l’enginy, sigui resoldre de forma literal un trencaclosques de peces que encaixen o, per extensió, trobar com superar obstacles físics amb habilitats o l’entorn. El gènere d’aventures gràfiques és el que tradicionalment s’associa amb els puzles, que s’intercalen entre fases d’exploració i converses. També en trobem en el gènere d’aventura-acció com per exemple els videojocs de Tomb Raider o The Legend of Zelda. De fet hi ha trencaclosques en tota mena de gèneres, tot i que amb un paper secundari.

De la mateixa manera que hi ha tot un subgènere d’aventures en primera persona centrades en la narració, hi ha aventures enfocades als puzles seguint les petjades del clàssic Myst (1993). Recomanem tres exponents d’aquest corrent en concret que, a més de presentar un seguit de trencaclosques desafiants, ofereixen una vivència més completa amb una història enigmàtica de fons. La curiositat t’impel·lirà a seguir, però alguns dels reptes, no ho negarem, requereixen certa paciència abans de tenir una epifania.


Portal 2

Valve Corporation, 2011


Això de què les segones parts no són bones sol ser al contrari pel que fa als videojocs. El primer Portal va ser en el seu moment un experiment interessant. Una IA sàdica et té tancada com un conillet d’índies en unes instal·lacions i va complicant els reptes que s’han de superar amb l’ajuda d’una eina que obre dos portals interconnectats; entres per l’A i surts pel B, i has d’anar interioritzant com pots utilitzar la física a favor teu. Portal 2 consisteix en el mateix, però salpebrat amb diversos elements més de l’entorn amb els quals jugar i embolcallat per una història interessant amb diàlegs còmics plens d’ironia i humor de robots.


The Talos Principle

Croteam, 2014


El Creador et parla des del cel amb veu ominosa. Ets el seu fill en un jardí ple de puzles al final dels quals aconsegueixes peces que permeten completar altres puzles que obren noves zones. Cadascuna és un paratge de ruïnes de civilitzacions de gran religiositat: Egipte, Grècia i l’Europa medieval. La teva missió és guanyar-te l’accés al cel per a retrobar-te amb el creador, però hi ha un agent subversiu que et parla a través de les consoles que hi ha al jardí, que qüestiona la veritat del Creador i t’instiga a pujar a la torre prohibida. Seràs obedient o cauràs en la temptació d’investigar què hi ha més enllà del jardí?


The Witness

Jonathan Blow, 2016


Despertes a una illa plena d’àrees i racons ben variats, però tots amb l’encant i vivacitat d’uns gràfics coloristes de textures planes que pots recórrer al teu ritme i ordre, llevat de les diverses portes i passarel·les que barren el pas a les instal·lacions clau que, un cop activades, acaben connectant al punt més alt de l’illa. A The Witness no hi ha cap mena de narració o bocins d’informació amagats, sinó que tu mateix t’has d’orientar i entendre el sentit de tot plegat. Tots els puzles a priori semblen iguals, però requereixen descobrir les normes internes, que a vegades es presenten de forma clara i progressiva, i altres les has d’haver après en un altre punt de l’illa. No apte pels qui no tenen paciència.