Denominació d’origen: Lince Works i la creació d'Aragami 2
Aragami 2

Denominació d’origen: Lince Works i la creació d’Aragami 2

Parlem amb Lince Works, l’estudi català que ha anunciat recentment que està desenvolupant Aragami 2.

El 2014, un grup de joves barcelonins van decidir llançar-se a l’aventura del desenvolupament de videojocs fundant l’empresa Lince Works. No tenien cap mena d’experiència en cap producció, però tot i això es van atrevir amb un projecte que no només volia ser un joc complet i que creués fronteres, sinó que també volia fer coses que no són normals d’una opera prima. Massa ambiciosos, reconeixen fins i tot ells mateixos.

Així va néixer Aragami, un videojoc ambientat en el Japó feudal, de temàtica ninja, que va tenir una gran rebuda entre tots els crítics i que ara dóna pas a la segona part, Aragami 2, anunciat a finals d’agost del 2020. Parlem amb Pere Rius, CEO i productor executiu de Lince Works.


Fa pocs mesos vau anunciar el llançament d’Aragami 2. En quina fase es troba el projecte, sabeu quan el podrem començar a jugar?

—Actualment ens trobem en la fase de producció en què el contingut del joc està incorporat i ara entrem a la fase de polir, equilibrar… i fer que totes les peces que tenim damunt la taula acabin d’encaixar. També estem adaptant el joc, que l’hem desenvolupat per a PC, per a PS4, PS5, Xbox One i Xbox Series X. 

Què ens podem esperar de la història? Seguirà línia del primer Aragami?

—L’univers serà el mateix, però no serà una seqüela directa. Les normes de l’univers Aragami es respecten i es mantenen, però la història passa cent anys després del primer joc i no hi haurà cap connexió directa. Hi haurà molts més personatges i la narrativa anirà avançant de forma diferent.

Captura d'Aragami 2.

Pel que fa a la jugabilitat hem d’esperar molts canvis? Es manté la importància de l’ombra i la llum?

—Hi haurà bastantes modificacions. L’ombra serà important, però no tant com al primer. La diferència entre moure’t per les ombres o no fer-ho pot ser una de les claus, però a nivell de jugabilitat hi ha hagut molts canvis. La mobilitat del jugador serà molt més fluida i no es basarà només en el teletransport. Es podrà saltar, esquivar obstacles, saltar-los… Hem fet una aposta per l’agilitat del jugador. 

A què responen aquests canvis tan importants? Us ho ha demanat la gent?

—Sí i no. Hem analitzat la comunitat i n’hem extret conclusions, però també hem posat coses noves perquè nosaltres volíem. Però sí que hi ha una part molt important de la comunitat. Hi havia gent que ens deia: “Representa que sóc un ninja i no em puc moure com un ninja” i és per això que hem agilitzat la mobilitat del jugador, de l’Aragami. També hem incorporat una part molt important de combat, ara es pot lluitar cos a cos contra els enemics. Serà un combat basat en les habilitats del jugador i serà molt complicat vèncer els rivals d’aquesta forma. No està pensat perquè sigui la millor opció, però la gràcia és permetre-ho. Així, un jugador sigil·lós pot gaudir el joc, però aquell a qui li agrada el combat, també pot fer-ho. Ara bé, si optes pel combat, ho pots passar molt malament.

Captura d'Aragami 2.

Igualeu les forces amb els enemics per donar versemblança a la història

—Sí, exacte. La idea no és que et sentis com un déu que pot batre tots els rivals amb facilitat. Per posar un exemple, no és com un Assassin’s Creed en el qual pots posar-te a lluitar entre quinze soldats i sortir victoriós. D’altra banda, també hem millorat el mode cooperatiu, que permetrà unir fins a tres jugadors a la vegada, i així donar més importància a la comunitat d’Aragamis. La idea és poder combinar formes diferents de jugar i que es puguin ajuntar un Aragami sigil·lós i un més combatiu, per exemple.

Algun canvi més?

—Sí, hi ha una diferència molt important respecte a com avança la narrativa. Al primer joc hi havia tretze nivells i tu els superaves i ja està. Ara hem fet que la història parteixi d’un nivell central, la Vila dels Aragamis, i que d’allà es vagi accedint a la resta de nivells. A la Vila coneixes personatges del poble i hi ha parts molt importants de la narrativa, mentre que les missions les fas accedint a altres espais mitjançant portals.

I respecte a les coses que no canvien, continuareu apostant per la possibilitat de jugar el joc en català?

—Sí. La idea és que sí. No ho podem assegurar al 100%, però sí. Darrere del projecte hi ha un grup de gent on tots som nascuts a Catalunya. Tenim una estima per la llengua, perquè la fem servir entre nosaltres, consumim oci en català… Pensem que és just que el nostre idioma pugui ser al joc.

En aquest sentit, us ha ajudat la Generalitat de Catalunya?

—Sí, moltíssim. L’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) ens ha obert sempre les portes des de bon començament. Ens han ajudat a madurar i a millorar com a empresa. També ens van aconsellar participar en programes on podíem rebre finançament econòmic i això ens ha anat molt bé. L’Institut Català de Finances (ICF) també ens ha donat algun cop de mà quan ha estat necessari.

Pregunta obligada: com us ha afectat la pandèmia del coronavirus en el desenvolupament d’Aragami 2?

—És un tema curiós. Sempre dic que ens podem considerar molt afortunats d’estar treballant en aquesta indústria que no ha estat afectada de forma tan directa. Hem de dir també que ens hem pogut adaptar al teletreball i que no hem patit cap desviament o canvi important pel que fa a la producció del joc. Tot i això, sí que hem tingut una afectació directa, que és que no ens hem pogut mudar a l’oficina i fer la festa de benvinguda que volíem fer, que havia de ser el 20 de març. A més, crec que també estem patint algunes conseqüències del teletreball, com ara que les relacions entre companys de feina, quan són telemàtiques, es basen només en allò laboral i això ens va minant a poc a poc. Ara que hem pogut obrir l’oficina per a alguns membres de l’equip, es nota un canvi cap a millor perquè hi ha moments d’esbarjo molt saludables.

Treballadors de Lince Works celebrant.

El primer Aragami va ser una opera prima i va tenir molt bona rebuda. Ara ja no sereu novells i la gent tindrà expectatives. Què creieu que el públic espera de vosaltres i com espereu que sigui la recepció d’Aragami 2?

—Has donat al clau. Quan vam fer el primer Aragami érem un equip sencer sense cap experiència prèvia en el desenvolupament d’un videojoc. Érem innocents i m’atreviria a dir que vam ser fins i tot massa ambiciosos. No em vull llançar pedres sobre la meva teulada, però els estudis novells intenten fer jocs més comprimits per polir detalls i nosaltres no ho vam fer. En comptes de voler fer poques coses i fer-les bé, en vam intentar fer moltes i vam patir. Per a Aragami 2 no hem perdut aquest ADN ambiciós, però hem sumat efectius a l’equip que tenen més experiència i nosaltres mateixos també en tenim més. A més, també tenim un pressupost més important i això es nota. Ens fa respecte no estar fent una opera prima i no comptar amb el benefici de ser novells, però el nostre ADN és així i esperem tornar a tenir una bona rebuda al mercat.

Coneix els creadors de videojocs catalans amb la sèrie d’articles Denominació d’Origen.

Encara no ha sortit Aragami 2 i és molt d’hora, però teniu algun projecte nou per al futur?

—Ens agradaria continuar treballant amb l’univers Aragami, però també tenim moltes altres idees sobre la taula. Obrim la porta a un possible Aragami 3, però també a nous jocs que tinguin una interfície diferent.