Denominació d’Origen: ViOD Games i el joc que es controla amb la mirada

A la sisena planta de l’Escola Pia del carrer Diputació de Barcelona hi ha l’estudi de videojocs i jocs seriosos ViOD Games, que està desenvolupant un joc de realitat virtual pensat per a persones amb problemes de mobilitat.

Què hi fa un estudi de videojocs en una escola?

Abans d’arribar a la revolució, cal anar als orígens del projecte. Carles Bonet, ideòleg i creador de ViOD, serà qui ens acompanyarà en aquesta aventura. “Havíem creat un cicle formatiu en Desenvolupament de Videojocs a l’Escola Pia. Tenia molt èxit, però ens faltaven llocs on els alumnes poguessin fer pràctiques”, explica. Com que el sector del videojoc en l’àmbit de l’educació té una relació molt recent, les empreses no estaven acostumades a rebre estudiants i les pràctiques que oferien eren molt poc formadores.

“Vam decidir que la millor opció era crear el nostre propi estudi”, afirma Bonet. Pot semblar una decisió molt esbojarrada, però, com diuen, si la muntanya no va a Mahoma, Mahoma haurà d’anar a la muntanya. D’aquesta manera, a principis de la dècada del 2010, Carles Bonet, juntament amb Àlex Ríos, van construir un espai dins la mateixa Escola Pia on els estudiants del seu cicle formatiu poguessin fer les pràctiques necessàries. “La gràcia és que a ViOD Games els alumnes poden sentir-se part d’una empresa perquè realment ho són”, diu Bonet.

En un primer moment, ViOD no es plantejava com una firma capaç de llançar al mercat videojocs. “Vam començar fent jocs seriosos per entitats públiques, com per exemple els bombers”, recorda Bonet. La realitat virtual ha estat sempre una de les eines de treball més importants de la desenvolupadora. El gran salt endavant però, el van poder fer quan es va creuar en el seu camí el Pablo.

La història del Pablo

El Pablo és un jove que en un moment determinat de la seva vida va veure com una malaltia degenerativa li començava a limitar els seus moviments fins al punt de quedar-se en una cadira de rodes i no poder bellugar més que el seu cap i un dit de la mà. “Vam rebre una trucada del seu pare”, explica Bonet, “buscava desesperadament algun estudi que desenvolupés un joc apte pel seu fill”.

Abans de patir els problemes de mobilitat, el Pablo era un gran aficionat dels videojocs. El seu optimisme i el de la seva família els van portar a cercar a una solució. Va ser llavors quan el seu camí va coincidir amb el de ViOD Games. Van considerar que una bona manera d’afrontar la malaltia podia ser adaptar aquelles coses que li agradaven a la seva nova situació i ViOD va acceptar.

“Ells no volien un joc seriós, sinó un videojoc convencional adaptat al Pablo, així que vam acceptar el repte de crear un producte que no havíem fet mai”, afirma Bonet. Van optar per la realitat virtual amb eye tracking (seguiment ocular), que permet al jugador moure el seu personatge sense necessitat de fer cap gest amb el cos, més enllà de dirigir la vista cap a un lloc o cap a l’altre.

El Pablo és un fanàtic de la ciència-ficció i les sagues relacionades amb l’espai, així que en un primer moment, com que el videojoc només havia de ser per a ell, ViOD va optar per incloure elements d’Star Wars, amb el permís de Disney. El joc era un buscabregues “senzill” sobre raïls, segons Bonet, però complia a la perfecció les necessitats del Pablo. De fet, ho feia tan bé que van decidir anar una mica més enllà.

StarGaze, un joc de realitat virtual inclusiu

L’estudi que va néixer amb l’objectiu principal de garantir un espai on els estudiants del cicle de Desenvolupament de Videojocs poguessin fer les pràctiques va decidir apostar-ho tot per aquest projecte. “Per què no? Ens vam dir”, recorda Bonet. I dit i fet. Van fer créixer la idea del joc pel Pablo, el van adaptar a persones sense mobilitat reduïda i van continuar treballant en la versió amb seguiment ocular. 

Ara, StarGaze és un videojoc amb història, on es pot moure el personatge per complet en un escenari en tres dimensions. Les onades d’enemics serveixen per aconseguir punts i millorar armes, un clàssic que mai falla. “També vam haver de descartar tot allò relacionat amb Star Wars i crear els nostres dissenys, dels quals n’estem molt orgullosos”, reconeix Bonet i és per això que van optar pel nom de StarGaze. I tot això, només amb estudiants.

ViOD està en un procés de creixement molt ambiciós. S’hi han incorporat estudiants de graus relacionats amb el desenvolupament de videojocs, els quals ja poden rebre un petit sou. “Sempre estarem relacions amb l’Escola Pia”, afirma Bonet, “però volem convertir-nos en un estudi independent”. Ara per ara, l’objectiu principal de ViOD és tirar endavant StarGaze i la gran posada de llarg arribarà aviat, amb el llançament de la campanya de micromecenatge per finançar el projecte.

×
Aquest mes et queden article/s gratuïts. Subscriu-te per tenir accés il·limitat!